Mitä ykkösvuotisen on hyvä tietää harjoittelusta etukäteen?

Journalistisen työn harjoittelu suoritetaan pääsääntöisesti toisen lukuvuoden päätteeksi, mutta ensimmäisen vuoden opiskelijan on hyvä orientoitua harjoitteluun jo fuksivuonna opintoja suunnitellessaan.

Opintojen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon muun muassa seuraavat asiat:

• Harjoittelujärjestelmään pääsee mukaan vain, jos edeltävää journalistista työkokemusta on maksimissaan kolme kuukautta. Näin ollen ensimmäisen opintovuoden jälkeisenä kesänä työkokemusta toimittajana ei kannata hankkia kolmea kuukautta enempää.
  • Harjoittelupaikan saamisen mahdollisuuksiaan voi nostaa hankkimalla ajokortin, jos sitä ei ennestään ole. Ajokortti on investointi tulevaisuuteen, sillä ajotaito edistää toimittajan työllistymistä myös jatkossa.
  • Harjoittelun (JOVA19, 5 op) voi hyväksilukea heti opintojen alussa, jos on ennen opintojensa aloittamista ollut journalistisissa töissä yhteensä puoli vuotta (6 kk). Tällöin opintopisteet saa laatimalla kokemuksistaan kaksiosaisen harjoitteluraportin.

Muun muassa nämä huomiot ja muuta ennakkotietoa harjoittelusta ykkösvuotisille on koottu erilliseen monisteeseen, joka jaetaan opintonsa aloittaville lukuvuoden perehdytystilaisuudessa. Tietopakettiin on linkki myös kotisivujen Oppaita ja vinkkejä -osiossa.

Harjoitteluasioista kiinnostuneen kannattaa katsoa myös verkkotallenne vuoden 2014 webinaarista, jossa Tampereen ja Jyväskylän yliopiston toimittajaopiskelijat jakoivat kokemuksiaan toimitusharjoittelusta.