Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta

Nuorille ääni ilmastonmuutoksen hillitsemisessä

CCC-CATAPULT on monitieteinen tutkimushanke, joka tutkii nuorten ilmastotoimijuutta ja hyödyntää tutkimuksessaan osallistavia menetelmiä. Tutkimushankkeessa toimii nuorten ryhmä, joka sai STUE-toimintarahaa ilmastopaneelin järjestämiseen. Paneeli järjestettiin Tampere-talolla lokakuussa 2022 ja sen tarkoituksena oli keskustella nuorten vaikutusmahdollisuuksista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Nuoret kirjoittivat tapahtumasta blogin. Tapahtumaa seurasi verkon välityksellä 50 henkilöä, ja paikan päällä oli paneeliin osallistumassa 30 henkilöä.

Lisäksi CCC-CATAPULT-hankkeen nuoret ovat ideoineet opettajille ilmastokasvatusmateriaaleja hankkeen tuottaman tiedon pohjalta. He ovat lukeneet brittiläisten, irlantilaisten, italialaisten ja suomalaisten nuorten kokemuksia saamastaan ilmastokasvatuksesta ja miettineet, miten ilmastokasvatusta tulisi kehittää, jotta kokemuksista tulisi heitä toimintaan kannustavampia. 

Lue lisää Nuorten ilmastopaneelista

Tutustu CCC-CATAPULT-hankkeeseen

 

Pako kulutusyhteiskunnasta –projektilla ymmärrystä kulutusyhteiskunnasta

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta on lukuvuonna 2022–2023 mukana kehittelemässä Werstaan Teollisuusmuseoon Pako kulutusyhteiskunnasta -pakopeliä, jossa maapallon ja yhteiskuntien kohtalo on koululaisten käsissä. Pelaajat joutuvat ratkomaan teollistumisen ja kulutusyhteiskunnan tuomia haasteita ja ympäristöongelmia. 

5.–7.-luokkaisille tarkoitetussa pelissä tuodaan esiin museoympäristöä hyödyntäen kulutusyhteiskunnan lyhyt ajallinen kesto, ihmisten toisiinsa kietoutuneet roolit kuluttajina ja kulutushyödykkeiden tuottajina sekä tuotannon globaali mittakaava. Pakopeli haastaa myös pohtimaan, millainen olisi kestävä yhteiskunta. Pakopelistä tullaan suunnittelemaan tulostettavissa oleva versio, jota voidaan pelata kouluissa oppitunneilla paikasta riippumatta. Osana hanketta järjestetään myös kasvattajille suunnattu ympäristökasvatuksen viikko keväällä 2023. Hankkeen rahoitus on saatu Keski-Suomen ELY:n ympäristökasvatukseen tarkoitetusta tuesta. 

Tutustu Pako kulutusyhteiskunnasta -hankkeeseen

 

Väitöstutkimus oman äidinkielen opettajista kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullisen pedagogiikan edistäjinä

Väitöskirjatutkija Maija Yli-Jokipii tekee tutkimusta, jossa sekä tutkimuksen viitekehys eli kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen pedagogiikka että tutkimuksen aihe ja kohde eli monikielisen oppilaan oman äidinkielen opetus ja opettaja pyrkivät rakentamaan yhdenvertaisempaa ja sosiaalisesti kestävämpää koulutusjärjestelmää. Tutkimuksessa Yli-Jokipii antaa äänen vähemmistöryhmälle, jota ei toistaiseksi Suomessa ole kuultu: maahanmuuttajataustaiset ja monikieliset opettajat. 

 

Ympäristökasvatuskokeilujen avulla ymmärrystä kasvatuksen moninaisuudesta

Ympäristökasvatuskokeilut-kurssi täydentää Tampereen yliopiston kurssitarjontaa keväisin. Ympäristökasvatuskokeilut ovat metodologisesti informoituja projekteja, joita opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat, arvioivat ja raportoivat yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Projektit toteutetaan käytännön yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Ympäristökasvatuskokeilujen tarkoitus on auttaa opiskelijoita hahmottamaan ympäristökasvatuksen moninaisuutta, tunnistamaan kriittisen ympäristökasvatuksen eri muotoja, vahvistaa työelämäyhteyksiä ja rohkaista oman asiantuntijuuden jakamiseen ja julkisesti näkyväksi tekemiseen. Niiden kautta myös kehitetään pitkäjänteisesti ympäristökasvatuksen sidosryhmäyhteistyötä. Projektien tulokset ovat avoimesti saatavissa Mappa.fi-materiaalipankissa tai muulla avoimella kanavalla. 

Lue lisää Ympäristökasvatuskokeilut-kurssista

 

Tampereen yliopisto on mukana Pirkanmaan LUMO-strategian jalkauttamisessa

Pirkanmaa on saanut ensimmäisenä maakuntana Suomessa alueellisen luonnon monimuotoisuusohjelman ja siihen liittyvän toimenpidesuunnitelman. Tampereen yliopisto on mukana jalkauttamassa LUMO-strategiaa Kangasalan kouluissa muiden yhteistyökumppanien, kuten paikallisten järjestötoimijoiden (SLL-paikallisosasto), koulujen, museon, sekä Ahlmanin opiston luontoalan koulutuksen kanssa. Ohjelman ja toimenpidesuunnitelman ovat laatineet yhteistyössä Pirkanmaan ELY-keskus ja Pirkanmaan liitto. Ohjelma pyrkii torjumaan luonnon monimuotoisuuskatoa hyödyntämällä olemassa olevaa tietoa ja asiantuntemusta. Laaja toimijajoukko keskittyy ratkaisuihin ja yhteistyöhön

Tutustu LUMO-strategiaan