Tavoite 4: Hyvä koulutus

Tavoite 4: Hyvä koulutus

Tavoitteen tarkoitus - Taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet

Hankkeen avulla kohti kestävää ilmailua Afrikassa

Ulkoministeriön ja Finpartnershipin rahoittamassa Triple A -hankkeessa (2022-2024) luodaan Namibiaan Afrikan kestävän ilmailun osaamiskeskus, joka tarjoaa laaja-alaisesti ilmailualan koulutusta lentäjistä mekaanikkoihin, ilmavalvonnasta lentokenttälogistiikkaan ja niin edelleen, sekä edistää uusien kestävien teknologioiden käyttöönottoa siviili-ilmailussa, kuten esimerkiksi ei-fossiilisten polttoaineiden käyttöä, digitalisointia sekä miehittämättömien lennokkien käyttöä.

Tampereen yliopisto johtaa hanketta, johon osallistuu suomalainen ilmailun AiRRhow-allianssi, jonka jäseniä ovat mm. Patria, Fintraffic ja Sitowise. Vastuullisena vetäjänä Tampereen yliopistossa toimii dosentti Mika Kautonen. Afrikasta hankkeeseen osallistuvat tässä vaiheessa erityisesti Namibian keskeiset ilmailuviranomaiset sekä eteläisessä Afrikassa toimivat ilmailualan yritykset.

Tulevien kahden vuosikymmenen aikana Afrikan siviili-ilmailu tulee voimakkaasti kasvamaan. Tämä kasvu on mahdollista suunnata ekologisesti ja taloudellisesti kestävämpään suuntaan. 

Triple A -hanke edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 7, 8, 9, 13, 17.

Lue lisää hankkeesta

 

Tampereen yliopisto on mukana Pirkanmaan LUMO-strategian jalkauttamisessa

Pirkanmaa on saanut ensimmäisenä maakuntana Suomessa alueellisen luonnon monimuotoisuusohjelman ja siihen liittyvän toimenpidesuunnitelman. Tampereen yliopisto on mukana jalkauttamassa LUMO-strategiaa Kangasalan kouluissa muiden yhteistyökumppanien, kuten paikallisten järjestötoimijoiden (SLL-paikallisosasto), koulujen, museon, sekä Ahlmanin opiston luontoalan koulutuksen kanssa. Ohjelman ja toimenpidesuunnitelman ovat laatineet yhteistyössä Pirkanmaan ELY-keskus ja Pirkanmaan liitto. Ohjelma pyrkii torjumaan luonnon monimuotoisuuskatoa hyödyntämällä olemassa olevaa tietoa ja asiantuntemusta. Laaja toimijajoukko keskittyy ratkaisuihin ja yhteistyöhön

Hanke edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 11, 17.

Tutustu LUMO-strategiaan

 

Pako kulutusyhteiskunnasta –projektilla ymmärrystä kulutusyhteiskunnasta

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta on lukuvuonna 2022–2023 mukana kehittelemässä Werstaan Teollisuusmuseoon Pako kulutusyhteiskunnasta -pakopeliä, jossa maapallon ja yhteiskuntien kohtalo on koululaisten käsissä. Pelaajat joutuvat ratkomaan teollistumisen ja kulutusyhteiskunnan tuomia haasteita ja ympäristöongelmia. 

5.–7.-luokkaisille tarkoitetussa pelissä tuodaan esiin museoympäristöä hyödyntäen kulutusyhteiskunnan lyhyt ajallinen kesto, ihmisten toisiinsa kietoutuneet roolit kuluttajina ja kulutushyödykkeiden tuottajina sekä tuotannon globaali mittakaava. Pakopeli haastaa myös pohtimaan, millainen olisi kestävä yhteiskunta. Pakopelistä tullaan suunnittelemaan tulostettavissa oleva versio, jota voidaan pelata kouluissa oppitunneilla paikasta riippumatta. Osana hanketta järjestetään myös kasvattajille suunnattu ympäristökasvatuksen viikko keväällä 2023. Hankkeen rahoitus on saatu Keski-Suomen ELY:n ympäristökasvatukseen tarkoitetusta tuesta. 

Pako kulutusyhteiskunnasta -projekti edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 10, 11, 12, 13, 16, 17.

Tutustu Pako kulutusyhteiskunnasta -hankkeeseen

 

Laaja eurooppalaisten yliopistojen yhteishanke tukee arkkitehtuurin opetusta kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa

Tampereen yliopisto on mukana useiden eurooppalaisten yliopistojen ja järjestöjen yhteisessä, EU Erasmuksen rahoittamassa ARCH4CHANGE-hankkeessa. Hankkeessa pyritään luomaan arkkitehtuurin opetusohjelmaan radikaali muutos, jonka tavoitteena on tukea arkkitehtuurin koulutusta kohti hiilineutraalin rakennetun ympäristön asiantuntemusta.

ARCH4CHANGE-hanke edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 13, 17.

Tutustu ARCH4CHANGE-hankkeeseen

 

Osaamisvajetta tuetaan kansainvälisellä tiedonvaihdolla

ARCH4FUTURE-hankeen tavoitteena on tukea hiilineutraalin yhteiskunnan saavuttamista luomalla Suomen ja Kiinan välille mahdollisuuksia tiedon ja asiantuntemuksen vaihtoon. Tavoitteena on monipuolistaa tiedon ja työkalujen saatavuutta maiden välillä digitaalisen alustan kautta. Hankkeella haetaan ratkaisuja kummankin maan opiskelijoiden ja opettajien osaamisvajeiden ratkaisemiseen.

ARCH4FUTURE-hanke edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 10, 13, 17.

Tutustu ARCH4FUTURE-hankkeeseen

 

Tietoarkisto turvaa avoimen tieteen kulttuuria

Tietoarkisto on valtakunnallinen palveluinfrastruktuuri, joka arkistoi ja välittää sähköisiä tutkimusaineistoja tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun. Tietoarkisto on toteuttanut avoimen tieteen kulttuuria ja puhunut sen puolesta jo yli 20 vuoden ajan. Tietoarkiston nykyinen strategia painottaa vastuullista avointa tiedettä, ja heidän lähestymistapansa tieteeseen ja tutkimukseen on ”FAIR + avoin”. 

Tietoarkisto on CoreTrustSeal-sertifioitu luotettava arkisto. Tasa-arvo on heidän asiakaspalvelunsa perusperiaatteita, ja palvelut ovat saatavilla kaikille asiakkaille Suomessa ja ulkomailla iästä ja sukupuolesta riippumatta. Minkä tahansa tutkimusorganisaation tai korkeakoulun tutkijat ja opiskelijat voivat rekisteröityä Ailan käyttäjiksi ja saada pääsyn arkistoituihin tutkimusaineistoihin. Tietoarkisto myös kääntää asiakkaan pyynnöstä kvantitatiivisia aineistoja englanniksi. Käännöspalvelu on maksuton asiakkaalle sekä aineiston luovuttajalle. 

Tietoarkisto edistää kestävän kehityksen tavoitteita hankkimalla, kuratoimalla ja tarjoamalla jatkokäyttöön aineistoja, jotka soveltuvat kestävään kehitykseen liittyvien aiheiden tutkimiseen.  

Tietoarkisto edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 3, 5, 8, 10, 11, 12, 16, 17.

Lue lisää Tietoarkiston toiminnasta

 

Tenttejä omalla tietokoneella kestävyyden edistämiseksi

TUNI EXAM omakonetentit -pilotissa toteutettiin tekninen valmius sähköisten etä- ja salitenttien toteuttamiseksi eli laajennettiin jo olemassa olevan sähköisen tenttimisen järjestelmän toiminnallisuutta EXAM-tilojen ulkopuolella suoritettaviin omakonetentteihin. Toteutusta testattiin käytännössä toteuttamalla 2022 syyslukukaudella neljä pilottitenttiä, joihin osallistui yli 30 opiskelijaa.

Omakonetentteihin voidaan käyttää opiskelijoiden omia tietokoneita tai hyödyntää tehokkaammin ja siten kestävämmin jo olemassa olevia EXAM-tiloja tai tavallisia tietokoneluokkia muuten hiljaisina aikoina.  

Omakonetentti-pilotti edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 9.

Lue lisää omakonetenttimisestä

 

Ympäristökasvatuskokeilujen avulla ymmärrystä kasvatuksen moninaisuudesta

Ympäristökasvatuskokeilut-kurssi täydentää Tampereen yliopiston kurssitarjontaa keväisin. Ympäristökasvatuskokeilut ovat metodologisesti informoituja projekteja, joita opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat, arvioivat ja raportoivat yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Projektit toteutetaan käytännön yhteistyökumppaneiden kanssa. 

Ympäristökasvatuskokeilujen tarkoitus on auttaa opiskelijoita hahmottamaan ympäristökasvatuksen moninaisuutta, tunnistamaan kriittisen ympäristökasvatuksen eri muotoja, vahvistaa työelämäyhteyksiä ja rohkaista oman asiantuntijuuden jakamiseen ja julkisesti näkyväksi tekemiseen. Niiden kautta myös kehitetään pitkäjänteisesti ympäristökasvatuksen sidosryhmäyhteistyötä. Projektien tulokset ovat avoimesti saatavissa Mappa.fi-materiaalipankissa tai muulla avoimella kanavalla. 

Ympäristökasvatuskokeilut edistävät myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 10, 11, 13, 17.

Lue lisää ympäristökasvatuskokeilut-kurssista

 

Kestävän kehityksen teemoja integroidaan visuaalisen journalismin opetukseen

Kestävä kehitys on ollut leikkaava teema visuaalisen journalismin useilla kursseilla, kaikilla yliopisto-opetuksen tasoilla. Vuodesta 2018 lähtien kaikki journalistiikan opiskelijat ovat vuosittain tehneet ainakin yhden harjoituskuvaamiseen kestävän kehityksen aiheesta. Aineopinnoissa opiskelijat ovat tehneet lyhyitä videoita kestävyydestä vuodesta 2019 lähtien. Maisteriopintoihin on integroitu peräti kolme suurta kurssia kestävyydelle: ensimmäisen vuosikurssin syksyn henkilökuvauksen työpajan yksi aiheista liittyy kestävään kehitykseen. Opiskelijat myös tekevät keväällä kestävyyteen liittyvän teoksen videokurssilla ja käyttävät osan aiheista Katse-aikakauslehteä tehtäessä. Katseesta julkaistiin ensimmäinen kestävä kehitys -teemainen printtilehti keväällä 2022. Opiskelijat ovat siten saaneet laajan tuntuman kestävyyden teemoihin visuaalisen journalismin opintojensa aikana. 

Kestävyyden integroiminen visuaalisen journalismin kursseille edistää myös seuraavia kestävän kehityksen tavoitteita: 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13.

Katse-verkkosivustolla esillä opiskelijiden töitä

Katse-lehti

Osa opiskelijoiden töistä esillä Vimeossa