Kuulumisia-koulutuksen alumni Violeta Minetti: ”Voit olla upea opettaja, vaikka suomen kielesi ei olekaan täydellistä!”

Koulutus luo mahdollisuuksia

”Kuulumisia-koulutukseen osallistuminen avasi minulle polun työpaikkaan opettajana, muuten se ei olisi onnistunut”, toteaa Tampereella Tesoman koulussa luokanopettajana toimiva Violeta Minetti. Hän opiskeli ensin Kuulumisia-koulutuksessa aineenopettajan pedagogisten opintojen opetussuunnitelman mukaiset opinnot ja jatkoi sitten edelleen monialaisissa pätevöitymisopinnoissa luokanopettajaksi. ”Olen sitä mieltä, että jos haluaa menestyä opettajana Suomessa, pitää hankkia pätevyys”, Violeta jatkaa. ”Opetusharjoittelussa kannattaa osoittaa kiinnostusta työpaikkaa kohtaan”, vinkkaa Violeta. Hän on nykyisin työssä koulussa, jossa suoritti opetusharjoittelun.

Kotimaan jättäminen ja uuteen maahan asettumien aiheuttaa helposti identiteettikriisin. ”Pätevyyden hankkiminen auttaa, se luo tunteen, että minä olen hyvä ja pystyn tähän”, Violeta kannustaa. ”Suomen kielen opiskeluun kannattaa panostaa, mutta kielitaito ei ole kaikki kaikessa. Älä jää murehtimaan, vaan usko että onnistut. Voit olla upea opettaja, vaikka kielitaito ei olisikaan aivan täydellinen.”

Koulutus luo osaamista

”Kuulumisia-koulutuksen opettajat olivat kaikki aivan mahtavia”, Violeta kehuu. ”He olivat oikeita opettajia, jotka ovat tehneet tai tekivät parhaillaan opettajan tai rehtorin työtä. Heiltä oppi paljon muutakin, kuin pedagogista osaamista.”

”Myös opetusjärjestelyt olivat erittäin toimivat. Oppimisympäristö Moodle kokosi kaiken tarvittavan tiedon yhteen paikkaan. Lähiopetus oli perjantai-iltaisin ja lauantaisin joka toinen viikko, joten myös vapaita viikonloppuja oli säännöllisesti. Muutenkin koulutuksessa näkyi inhimillinen ote, siinä huomioitiin, että olemme aikuisia ihmisiä, joilla on muitakin velvollisuuksia”, Violeta kiittää.

”Työharjoittelu on todella tärkeä osa Kuulumisia-koulutusta. Siellä saa läheltä seurata ammattilaisen työtä, saa kysyä ja saa itse kokeilla, miten oma osaaminen viedään oppilaille”, kuvaa Violeta koulutukseen kuuluvaa opetusharjoittelua. ”Kokeile paljon ja ota palautetta vastaan! On mahtava tilaisuus kehittyä, kun toinen opettaja seuraa työtäsi, auttaa ja neuvoo”, opastaa Violeta.

Koulutus luo verkoston

Kuulumisia-koulutuksen parhaita puolia on myös verkostoituminen opiskelukavereiden kanssa. Violeta kertoo, että kontaktit ovat säilyneet myös koulutuksen päättymisen jälkeen, yhteyttä pidetään mm. Whatsup-ryhmän kautta. ”Annamme toisillemme vinkkejä esimerkiksi työhaastatteluissa käymisestä ja oppituntien sisällöistä. Aina löytyy erityisosaamista, kun ryhmä koostuu aineenopettajista!” Violeta iloitsee.