1912 Suomen ensimmäinen teknillinen oppilaitos perustetaan Tampereelle.

1950-1960 Insinöörien tarve kasvaa jälleenrakennuksen ja kaupungistumisen myötä. Aluepoliittinen ajattelu synnyttää teknillisiä opistoja eri puolille Suomea.

1991 Ammattikorkeakoulukokeilu käynnistyy. Tampereen ammattikorkeakoulu saa väliaikaisen toimiluvan. TAMKin muodostavat Tampereen kauppaopisto, Tampereen teknillinen opisto, Kurun metsäoppilaitos ja Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitos.

1996 Tampereen ammattikorkeakoulu saa virallisen toimiluvan. Korkeakoulun omistaja on Tampereen kaupunki.

1997 Pirkanmaan ammattikorkeakoulu saa väliaikaisen toimiluvan. PIRAMKin muodostavat mm. Tampereen kotitalousoppilaitos, Tampereen sosiaalialan oppilaitos, Tampereen terveydenhuolto-oppilaitos, Tampereen konservatorio ja oppilaitoksia Virroilta, Mäntästä ja Ikaalisista.

2000 Pirkanmaan ammattikorkeakoulu saa virallisen toimiluvan. Toimintaa hallinnoi osakeyhtiö, jonka pääomistaja on Tampereen kaupunki.

2010 TAMK ja PIRAMK yhdistyvät. Yhdistelmän nimeksi tulee Tampereen ammattikorkeakoulu.

2014 Tampereen ammattikorkeakoulu Oy saa toimiluvan. Tamperelaiset korkeakoulut käynnistävät selvityksen yhteistyön tiivistämiseksi.

2015 Opetusministeriö perustaa työryhmiä edistämään tamperelaisten korkeakoulujen yhdistymistä, ns. Tampere3-prosessia.

2018 Tampereen ammattikorkeakoulu Oy:n pääomistajuus (87 %) siirtyy Tampereen kaupungilta Tampereen korkeakoulusäätiölle.

2019 Tampereen ammattikorkeakoulu liittyy yhteiseen korkeakouluyhteisöön uuden Tampereen yliopiston kanssa ja on Tampereen korkeakoulusäätiön tytäryhtiö.