Uudistumisen vuoteen mahtui vauhtia ja vaarallisia tilanteita
Vuosi 2021 oli kansainvälisten asioiden osalta uudistumisen vuosi. Rakensimme toimintamme neljän maanosatiimin ympärille: Aasia, Afrikka, Eurooppa ja Latinalainen Amerikka. Innolla katsomme, millaisiin tuloksiin jatkossa yhteistyöllä pääsemme.
Maanosatiimien tehtävä on toimia kaikkien TAMKin kansainvälisten asioiden hubina – tietää, tahtoa ja osata. Tiimeissä yhdistyvät niin TKI-toiminta, liiketoiminta, opiskelijarekrytointi, liikkuvuusasiat kuin partneruusasiatkin.
Koulutusviennin osalta toiminta oli ilahduttavan piristynyttä. Saimme uuden ryhmän kenialaisia sairaanhoitajaopiskelijoita. Meille tuli myös aurinkoinen brasilialainen opettajaryhmä koulutukseen Tampereelle, ja koulutimme verkon yli 200 opettajaa Karibian alueelle. Myös Aasian suunnalle olemme kouluttaneet muun muassa varhaiskasvattajia, ja tietenkin jatkaneet kaksoistutkinto-ohjelmaamme Kiinaan.
Webinaarit ja annetut tehtävät johtivat hyvään keskusteluun trinidadilaisten ja barbadoslaisten kollegoiden kanssa. Oli mielenkiintoista huomata, että opettajat kohtaavat samoja haasteita Suomessa, Trinidadissa ja Barbadoksella. Jaoimme innostuneina parhaita käytäntöjämme ja näkemyksiämme.
– Instructional Learning Design for the Distance and Digital Education -koulutuksen osallistuja Trinidad ja Tobagosta
Tutkinto-opiskelijoita TAMKiin hakeutui englanninkielisissä hauissa kaikkiaan yli 100 maasta, hakijamäärän jatkaessa kasvuaan noin 18 prosentin vauhdilla. Valintaprosessissa vuonna 2021 tasapainoteltiin edelleen poikkeusolojen ja valintaperusteiden välillä, tavoitteena oli varmistaa hakijoiden yhdenvertaisuus ja opiskelijavalintojen läpinäkyvyys.
Opiskelijaliikkuvuudessa oli monenlaisia haasteita, mutta myös onnistuneita uusia avauksia. Mukaan opiskelijaliikkuvuuteen ovat tulleet virtuaalisesti toteutettavat opintojaksot sekä kansainväliseen vaihtoon lähtevien että saapuvien opiskelijoiden osalta; jälkimmäisille tarjottiin TAMKissa kokonaisuudessaan virtuaalinen syyslukukausi. Lisäksi TAMK tarjosi jo toista kertaa virtuaalikursseja kansainvälisen Haagin verkoston kumppaneille, ja osallistujia oli runsaasti kaikilta mantereilta.
Koulutus sai minut omaksumaan ympäristöalan perusteet, tekemään aloitteita koulutusyhteisössä ja haastamaan opiskelijoita. Omassa yksikössäni koulutus sai meidät voimaannuttamaan opiskelijoita ekologisiksi johtajiksi ja aktivisteiksi.
– Educators for the Sustainable Future -koulutuksen osallistuja Chilestä
TAMKin kansainväliset partneruudet ovat nyt ja tulevaisuudessa meille tärkeitä. Partneruuksien laadullinen tarkastelu sai lähtölaukauksen. Mottona on, että vähemmän on enemmän! Käynnistimme myös eurooppalaisen yliopistoverkoston hakuprosessin seitsemän muun eurooppalaisen yliopiston kanssa. Se vasta onkin jännittävää!
Teksti: Carita Prokki, ulkoisen rahoituksen ja kansainvälisyyden johtaja; Marjo Korhonen, opiskelijarekrytoinnin päällikkö; Tarja Kalliomäki-Linnas, opintopalveluiden päällikkö
Toimitus: TAMKin viestintä ja markkinointi
Kuva: Saara Lehtonen