Blogi: Taukoliikunnasta hyötyä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Onko tämä korona-aika muuttanut sinun työtapojasi? Etätyö ja -opiskelu on muuttanut minun, mutta varmasti myös monen muun suomalaisen arkea. Rutiineihin on epäilemättä tullut muutoksia. Etäilyn vaikutus jaksamiseen ja hyvinvointiin on kirjavaa. Jotkut ovat kokeneet etäilyn ehkä yksinomaan myönteisenä, toisaalta osa on voinut kokea sen harmillisena ylimääräisenä päänvaivana.

Tällä hetkellä Suomi on Euroopan istuvimpia maita. Liiallinen istuminen ei ole vain liikunnan puutetta, koska aktiiviset liikunnan harrastajat voivat myös saada istumisesta erilaisia terveyshaittoja. Ylipaino ja siihen liittyvä suuri vyötärön ympärysmitta ovat yksi istumisen terveyshaitoista. Erilaiset liikuntaelimistön vaivat, kuten niska-hartiaseudun ja selän ongelmat, ovat myös lisääntyneet tänä korona aikana. Tähän on vaikuttanut sekä liikkumattomuus että huono työergonomia.

Miten sinä olet pitänyt huolta työsi tai opiskelusi tauottamisesta? Minä tein opinnäytetyön taukoliikunnasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli laatia taukoliikuntaohjelma yhteistyössä OneMinuteSportin kanssa, testata se tietyn ajan Tampereen ammattikorkeakoulun valituilla opiskelijoilla sekä kuulla opiskelijoiden kokemukset taukoliikuntajaksosta.

Tulokset osoittivat, että taukoliikunta lisäsi opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tuki jaksamista. Fyysisinä vaikutuksina nimettiin verenkierron lisääntyminen, sykkeen kohoaminen ja lihasten vetreytyminen sekä venyminen. Taukoliikunta lievensi myös kipua. Pyykkisistä vaikutuksista esille nousi mielialan kohoaminen, rentoutumisen lisääntyminen ja väsymisen väheneminen. Tulosten mukaan keskittymiskyky, vireys ja luetun asian ymmärtäminen lisääntyi.

Työskentelen SportUnin liikuntapalveluissa liikuntakoordinaattorina ja olen aidosti kiinnostunut opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Myös omat kokemukset pitkistä istumahetkistä opiskelijana toivat ajatuksen taukoliikuntakokeilusta ja korkeakoulut toimivat mielestäni joustavasti uusien kokeilujen alustoina.

Haastan sinut mukaan taukoliikuntaan ja ottamaan sen osaksi arkea. Tässä kymmenen hyvää vinkkiä siihen, kuinka tauottaa päiväsi:

• Vaihtele asentoa useasti tunnin aikana
  • Vuorottele seisomista ja istumista päätetyössä
  • Pidä taukoja istumisesta 30-45 minuutin välein
  • Ajasta taukoliikunta puhelimeesi
  • Tee pumppaavia liikkeitä tai venyttele lihaksiasi vähintään minuutin ajan
  • Käytä kauempana olevaa tulostinta
  • Pidä kahvitauko seisten
  • Pyydä palavereissa tai tunnilla hetki aikaa taukoliikunnalle
  • Suosi kävelykokouksia
  • Pyydä kaveri mukaan, niin taukoliikunta on aina hauskempaa

Aurinkoista työ- tai opiskelupäivää!

Terveisin

Liikuntakoordinaattori Lotta Leijo