Blogi: Terveyttä arkiliikunnasta - Hyvään kuntoon arjen askareilla

Arki antaa lukuisia mahdollisuuksia liikkua monipuolisesti. Pienillä valinnoilla päivittäin voit edistää hyvinvointiasi ja kohentaa jopa kuntoasi.

SportUnin liikuntakoordinaattori Janette Savumaa vertaili kahta työpäiväänsä aktiivisuuden näkökulmasta. Ensimmäisenä päivänä hän päätti tehdä aktiivisia valintoja, kuten kävellä työmatkat, valita portaat hissin sijaan ja tauottaa säännöllisesti paikallaanoloa. Toisena päivänä hän sen sijaan pyrki tekemään päinvastaisia valintoja, välttäen arkiliikuntaa mahdollisimman paljon. Alla olevassa taulukossa voit nähdä näiden aktiivisen ja passiivisen päivän vertailun.

-Suurta eroa en huomannut päivien välillä, vaikka askelmäärässä on noin iso ero. Passiivisen päivän jälkeen tuntui hieman, kuin olisi tehnyt rankemman työpäivän, vaikka työn sisältö ei sinänsä eronnut aktiivisen päivän sisällöstä. Aktiivisena päivänä taas tuntui hyvinkin energiseltä vielä työpäivän jälkeen. Tähän varmasti vaikutti, että itsellä aktiivisia päiviä on keskimäärin enemmän arjessa ja sen vuoksi passiivisen päivän haittoja ei selkeästi yhdessä päivässä tule näkyviin. Ja näinhän se on, kokonaisuus ratkaisee. Välillä on ok, että arjessa on passiivisia päiviä, kunhan suurin osa päivistä olisi aktiivisia, toteaa liikuntakoordinaattori Janette Savumaa.

Arki antaa lukuisia mahdollisuuksia liikkua monipuolisesti

Tiesitkö, että terveysliikuntasuositukset vievät murto-osan viikon ajasta? Tärkeää onkin huomioida aika, joka jää suositusten ulkopuolelle. Keho ei huomaa eroa, liikutko kuntopyörällä vai pyöräiletkö töihin tai kouluun. Arkiliikunta tarkoittaa päivittäistä liikkumista, kuten siivoamista, pihatöitä, työ- tai koulumatkaa kävellen. Jos et harrasta säännöllistä liikuntaa, keskity arkiliikunnan lisäämiseen. Arkiliikunta tuo tutkitusti monenlaisia hyötyjä, kuten kohottaa arkijaksamistasi ja vireystilaasi. (Liikkuva aikuinen, n.d.)

Tee pieniä arkiliikunnan valintoja arjessasi ja paranna näin hyvinvointiasi. Parastahan on, että kaikki liike lasketaan!

Lue lisää Liikkuva aikuinen -sivustolta.