Hyvinvointi voimavarana -webinaarisarja: Renki vai isäntä – teknologian ja mittaamisen hyödyt hyvinvoinnin edistämisessä.

Emilia Vuorisalmen luento "Muutos on aina mahdollisuus. Onnistuminen elämäntapamuutoksessa." nähdään keskiviikkona 3.11.2021.

TreSilienssi -hanke ja SportUni toivottavat koko korkeakouluyhteisön seuraamaan webinaarisarjaa eri hyvinvointiteemoista.

• OSA 3: 20.10. klo 13-14. Renki vai isäntä – teknologian ja mittaamisen hyödyt hyvinvoinnin edistämisessä. Puhuja: Jaakko Kotisaari

Sydän ja syke – siihen kiteytyy se, mistä hyvinvointiteknologiayritys Firstbeatilla asiantuntijana työskentelevä Jaakko Kotisaari on ollut jo pitkään kiinnostunut.

Sydän kertoo hyvinvoinnistamme paljon. Joskus sen kieli vain on niin omanlaistaan, että väliin tarvitaan tulkkia. Kotisaari on tällainen tulkki tai käännöstoimisto, joka auttaa ymmärtämään, mitä fysiologisten mittausten tulokset tarkoittavat.

Silloin löydetään oikeita asioita, joiden pohjalta terveyttään ja hyvinvointiaan voi lähteä parantamaan.

– Sykevaihtelu heijastelee sitä, mitä kehossa tapahtuu tai jää tapahtumatta, Kotisaari huomioi.

Koska kiinnostus terveyttä ja hyvinvointia kohtaan on lisääntynyt, erilaiset mittaukset ja analyysit ovat tulleet lähemmäs ja lähemmäs tavallisia ihmisiä. Enää ne eivät ole vain urheilijoiden ja valmentajien heiniä.

Tätä on kuitenkin pakko kysyä: eikö ihminen enää tiedä, miten voi ilman, että kaikkea koko ajan mitataan?

– En ole työntämässä antureita kaikille ja kaikkialle, Kotisaari naurahtaa.

Hän korostaa sen selvittämistä, mikä sopii itselle ja mikä tukee omaa hyvinvointia. Mitä ovat ne riskitekijät, joita tulee välttää? Mittaus antaa näistä dataa varsinkin silloin, jos on tottunut kuvainnollisesti huristamaan isolla vaihteella pitkin moottoritietä. Silloin kehon viestejä ei aina ehdi huomata.

– Voi olla, että merkkejä näkyy, mutta yhteys viesteihin voi olla sumentunut. Jos tieltä lipsahdetaan, polku takaisin voi olla pitkä.

Tieto auttaa tekemään hyviä valintoja ja löytämään keinoja palautua. Palautumisen suhteen on paljon tekemistä, Kotisaari tietää yli miljoonan mittausvuorokauden kokemuksella. Skaala vaihtelee pienistä epäkohdista vaaravyöhykkeisiin.

Ratkaisut ovat joka tapauksessa pieniä: niitä hyviä asioita, jotka itse kullekin sopivat. Oikeankokoisia ja elämäntilanteeseen sopivia.

Webinaari järjestetään 20.10. klo 13 – 14.

Osallistumisohjeet ja linkin webinaariin löydät Tuni-intrasta.

Hyvinvointi voimavarana -webinaarisarjassa vielä tulossa seuraavat luento:

• 3.11. klo 13-14. Osa 4: Muutos on aina mahdollisuus. Onnistuminen elämäntapamuutoksessa. Puhuja: Emilia Vuorisalmi
  • 17.11. klo 13-14. Osa 5: Nukkumalla menestykseen – Hyvä uni kuormituksen vastavoimana. Puhuja: Henri Tuomilehto