Blogi: Asiakastyytyväisyyskysely toi esiin toiveita liittyen kuntosalin laitteistoon, siisteyteen ja aukioloaikoihin

SportUnille suoritettiin Tamkin opinnäytetyönä asiakastyytyväisyyskysely 8.-23.4. koskien kuntosaleja. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä treenaamiskokemukseen vaikuttavia tekijöitä SportUnin asiakkaille, ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat kuntosalipalveluihin. Lisäksi haluttiin selvittää, kokevatko asiakkaat SportUnin kuntosaleilla treenaamisen parantavan hyvinvointiaan.

Kyselyn vastaajien keskuudessa vahvimmin edustettuina olivat 18-29 -vuotiaat. Selkeä enemmistö vastaajista oli naisia. Toimipisteiden kesken vastaajat jakautuivat melko tasaisesti, ja lähes kaikki vastaajat kertoivat käyvänsä useimmin SportUnin kuntosalilla.

Tulokset kertovat, että asiakkaat ovat melko tyytyväisiä SportUnin kuntosaleihin kokonaisuudessaan: asteikolla yhdestä viiteen asiakkaat arvioivat tyytyväisyytensä kokemukseen keskimäärin 4,06 arvoiseksi. Vastausten keskiarvojen perusteella ei ollut havaittavissa tyytymättömyyttä mihinkään tutkituista tekijöistä. Selkeä enemmistö vastaajista koki SportUnin kuntosalilla treenaamisen vaikuttavan positiivisesti hyvinvointiinsa: tämän asian suhteen 71 prosenttia vastaajista oli täysin samaa mieltä, ja 26 prosenttia melko samaa mieltä. Merkityksellisimmiksi kuntosalikokemukseen vaikuttavimmiksi tekijöiksi paljastuivat kuntosalin sijainti ja hinta, joiden suhteen asiakkaiden odotukset on onnistuttu keskimäärin ylittämään. Myös avoimen palautteen kautta SportUnille välitettiin monia kiitoksia.

Kävi ilmi, että tiettyjen tekijöiden kohdalla asiakkaiden kokema merkitys oli kuitenkin suurempi kuin tyytyväisyys kyseisiä tekijöitä kohtaan. Näitä tekijöitä ovat erityisesti laitteet ja välineet, siisteys ja aukioloajat. Avoimen palautteen kautta toivottiinkin muun muassa välineiden parempaa järjestystä, mahdollisia laitehankintoja sekä laajempia aukioloaikoja. Myös taustalla soivaan radiomusiikkiin toivottiin vaihtelua, ja tuotiin esille idea musiikkivapaista päivistä. Kokemukset vaihtelivat luonnollisesti vastaajien mukaan sekä toimipisteittäin. Kyselyn tulosten perusteella harkitaan kehittämistoimenpiteitä kesän 2019 aikana.

Tutkimusterveisin, kyselyn laatija Mari Heikkilä