BLOGI: Hyvinvointimessujen kuulumisia YTHS:n näkökulmasta

Osallistuimme YTHS:n (Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön) porukalla totuttuun tapaan syksyn hyvinvointiviikolla järjestettäviin Hyvinvointimessuihin. Hyvinvointiviikko on osa YTHS:n valtakunnallista terveyden edistämisen työtä ja kuuluu ns. Yhteisöllisen terveyden edistämisen (YTE) työhön. YTE -työssä yhteistyö ja vuorovaikutus eri sidosryhmien, kuten SportUnin ja Tamkon, kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Terveyden edistämisen työtä säätiössämme ovat edellä mainitun lisäksi mm. terveystarkastukset, erilaiset ryhmät, hankkeet sekä opiskeluympäristöjen tarkastukset. YTHS:llä on keskeinen ja kokoava rooli hyvinvointitoimijoiden verkostossa. Tänä vuonna messut järjestettiin TAMK:n päärakennuksen aulassa.

Hyvinvointiviikon teemaksi tänä vuonna meidän osaltamme valikoitui ravitsemus. Se on valtakunnallisesti terveyden edistämisen teemana säätiössämme seuraavan kahden vuoden ajan. Ravitsemus -teeman pohjalta järjestimme messuilla sokeritietovisan, jossa tehtävänä oli arvata eri ravitsemustuotteiden sisältämien sokerien määrää paloina. Mallina meillä oli muutamia tuotteita ja sokeripalat vieressä auttamaan tehtävän hahmottamisessa. Kilpailuun osallistui 51 henkilöä, joista yksi onnekas voitti palkinnoksi 2kpl leffalippuja. Onnea vielä voittajalle ja kiitos kaikille osallistuneille!

Messuilla säätiöstämme oli paikalla edustajia niin yleis-, suun- kuin mielenterveydenkin sektoreilta. Tietovisan lisäksi tarjosimme tietoa ravitsemuksesta ja jaoimme haalarimerkkejä, heijastimia sekä ergonomia ohjeita. Kysyimme opiskelijoilta, mitä kannustavaa he ovat tänään itselleen sanoneet, ja kokosimme näitä itsemyötätuntoon liittyviä lauseita seinälle.

Messuilla kävi tasainen vilinä koko messupäivän ajan.  Pisteellämme vieraili yhteensä n. 150 henkilöä. Näin työntekijän näkökulmasta on mukavaa, kun ihmiset kyselevät ja pysähtyvät juttelemaan. Messuilla oli mukana myös muitakin yrityksiä ja ryhmiä, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Verkostoituminen on tärkeä osa työtämme ja se on luontevaa tällaisen tapahtuman yhteydessä.

Ammattikorkeakouluopiskelijat siirtyvät YTHS:n palvelun piiriin v. 2021 alusta alkaen. Messuilla kävi ilmi, että osa opiskelijoista ei ollut asiasta vielä tietoinen. Tämän vuoksi koin tärkeäksi, että TAMK:n opiskelijat saivat messujen kautta tietoa toiminnastamme ja tulevasta muutoksesta.

Kiitos järjestäjille messuista ja hyvää syksyn jatkoa! 🙂

YTHS:n porukan puolesta,

Sanna Laaksonen