Blogi: Millaista on SportUnin hallivalvojan työ? Hallivalvoja Oona kertoo

SportUnin hallivalvoja Oona (oik.) pelaa aktiivisesti ultimatea.

Moi!

Mun nimi on Oona. Opiskelen TAMKissa fysioterapiaa toisella vuosikurssilla, ja työskentelen hallivalvojana Kaupin SportUnilla. Olen kotoisin Lohjalta, ja Tampere isona opiskelijakaupunkina houkutteli tänne vuonna 2018. Hallivalvojana aloitin joulukuussa 2018, ja siitä lähtien olen koulun ohella ollut SportUnilla töissä. Tykkään itsekin käydä kuntosalilla, ja käynkin aktiivisesti SportUnin salilla ja bommarissa Hervannassa. Koulun ja työn ohella urheilen paljon, ja tänä vuonna urheilu tulee viemään ulkomaillekin useampaan kertaan.

Meitä hallivalvojia on viisi, joten jokaisella on n. 1-2 vuoroa viikossa, ja silloin tällöin viikonloppuisin. Me kaikki olemme opiskelijoita, joten vuorojen vaihtelu onnistuu helposti ja aikataulujen mukaan. Sain olla töissä hallivalvojana myös kesällä, jolloin jäi aikaa myös lomailuun. Työ on joustavaa, ja sopii siksi hyvin koulun ohella tehtäväksi duuniksi. Itse tasapainottelen koulun, hallivalvojan työn ja tavoitteellisen urheilun kanssa, jolloin työn joustavuudesta on hyötyä. Töihin on aina myös mukava tulla, kun salilla on hyvä henki, ja kaikkia moikataan.

SportUnilla on hyvät liikkumismahdollisuudet, ja kuntosalilla käy suuri määrä opiskelijoita. Näin fysioterapeuttiopiskelijan näkökulmasta, on kiva nähdä kuntosalilaitteiden lisäksi opiskelijoiden käyttävän ahkerasti aerobisia laitteita, vapaita painoja ja vastuskuminauhoja, sekä käyvän erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla. Kuntosaliharjoittelussa alkulämmittely on tärkeää, ja monesti salilla näkee vastuskuminauhoja, tasapainolautoja ja foam rollereita hyödynnettävän lihasten lämmittelyyn. Liikkuvuusharjoittelu tulisi myös olla osana monipuolista harjoittelua, ja sitä toivoisin näkeväni kuntosalilla enemmän. Liikkuvuusharjoittelua voi helposti yhdistää myös lihasvoimaharjoitteluun tekemällä lihasvoimaliikkeitä maltillisilla painoilla ja laajoilla liikeradoilla. Puolestaan koordinaatioharjoitteluun, vauhdikkaampiin hyppelyihin ja juoksuharjoitteluun palloilulajit ovat oivallisia. Näistä palasista saakin itselleen rakennettua monipuolisen ja kokonaisvaltaisen harjoitusohjelman!

Mut voit silloin tällöin spotata Kaupin SportUnin tiskin takana, tuu moikkaamaan!