Blogi: Montako tätiä mahtuu jumppatunnille?

Näin koronarajoitusten aikaan vastaus on 20-25 maksimissaan, muulloin enemmänkin.

SportUnin ryhmäliikuntatunnit ovat turvallinen vaihtoehto tällaiselle elämän pyöreäksi kuluttamalle keski-ikäiselle, jolle ajatus kaupallisille saleille menemisestä on vähintäänkin epämukava.

Voisi luulla, että on nimenomaan toisin. SportUnihan on korkeakoulujen liikuntapalvelu ja pääosa kävijöistä on nuoria opiskelijoita. Eikö täti-ikää lähestyvä ihminen erotu joukosta kuin norsu flamingoparvessa?

Yllättäen ei. SportUnin tunneilla on kotoisa, mutkaton tunnelma. Jokainen tulee tunnille omana epätäydellisenä, epävarmana itsenään, eivätkä kunto, kilot tai varusteet ole esteenä osallistumiselle. Sitä paitsi liikunnan ilo – tai tuska – pyyhkii nopeasti pois omaan ulkomuotoon kohdistuvat ajatukset.

Jos sattuu olemaan vielä introvertti, ryhmäliikunta on sitäkin turvallisempi valinta. Ryhmätunnilla jokainen liikkuu omassa parin neliön kuplassaan ohjaajan asettamassa tahdissa. Kenenkään muun tekemisistä ei tarvitse välittää, ei kyttäillä laitteiden vapautumista tai pahimmillaan jutella jollekulle vieraalle ihmiselle.

SportUnin jumppatunnit ovat olleet itselleni se helpoin valinta aina, kun tauon jälkeen aloittelee liikkumista. Tunteja on paljon, ja aloittelijoille suositeltuja tuntejakin on reilusti. Erityisesti aamujoogat ovat mitä lempein tapa lähteä liikkeelle – jos vain pääsee niin aikaisin ylös sängystä. Lisäksi edullisen hinnan takia ei ole painetta käydä jumpassa heti alkuun liian tiheään, mihin virheeseen useampikin “elämäntaparemontti” on joskus kaatunut.

Tädit, nähdäänkö syksyllä jumpassa?

Terveisin Riikka Venetjoki

Löydät SportUnin ryhmäliikuntatunnit Tarjontakalenterista!