Blogi: SportUnin liikuntaneuvonta auttaa alkuun liikunnassa – varaa aika maksuttomaan neuvontaan

SportUnin liikuntaneuvonta on Tampereen korkeakoulujen opiskelijoille ja henkilökunnalle suunnattu maksuton palvelu, jonka tarkoituksena on auttaa asiakasta löytämään juuri hänelle sopiva tapa liikkua.

– Liikuntaneuvonnasta saa vinkkejä liikunnan aloittamiseen sekä tietoa tarjolla olevista liikuntamahdollisuuksista ja -palveluista. Liikuntaneuvonta on suunnattu erityisesti niille korkeakoulujen opiskelijoille ja henkilökunnalle, jotka ovat motivoituneita löytämään liikunnallisemman elämäntavan, mutta tarvitsevat henkilökohtaista apua alkuun, kertoo SportUnin liikuntakoordinaattori Lotta Leijo.

Yhteistyössä YTHS

Asiakas voi varata ajan liikuntaneuvontaan joko oma-aloitteisesti tai esim. terveydenhoitajan tai opinto-ohjaajan suosituksesta. Tällä hetkellä aika varataan ottamalla puhelimitse tai sähköpostitse yhteyttä liikuntaneuvojaan, mutta elokuusta 2021 alkaen aika on mahdollista varata helposti ja nopeasti myös SportUnin varausjärjestelmästä.

– Olemme kehitelleet palvelua yhdessä YTHS:n kanssa, jotta palveluketju saataisiin mahdollisimman sujuvaksi. Terveydenhoitajan vastaanotolla saattaa tulla puheeksi halu liikkua, mutta toteutukseen tarvitaan apua. Ammattilaisten tiedottaminen onkin keskeinen osa kehitysprosessia, jotta mahdollisimman moni palvelusta hyötyvä opiskelija ja henkilökunnan jäsen osattaisiin ohjata palvelun piiriin, toteaa liikuntakeskusvastaava Sini Niskala.

Tavoitteena konkreettinen suunnitelma

Liikuntaneuvontavastaanottoa toteutetaan SportUnin liikuntakoordinaattoreiden toimesta Hervannan ja Kaupin kampuksilla sekä etänä. Ennen ensimmäistä liikuntaneuvontakäyntiä asiakas täyttää taustatietolomakkeen, jonka avulla sekä asiakas että liikuntaneuvoja orientoituvat tapaamiseen. Liikuntaneuvontakäynti on noin 45 min. mittainen keskustelu, jossa käydään läpi asiakkaan tavoitteita, toiveita, aikaisempaa liikuntataustaa ja liikuntaan vaikuttavia tekijöitä.

– Erityisen tärkeää on käydä läpi liikunnan koettuja esteitä ja miettiä keinoja, miten ne voisi ylittää. Asiakkaan kanssa mietitään hänelle sopivinta tapaa lisätä liikettä arkeen ja tehdään konkreettinen suunnitelma jatkon suhteen, sanoo liikuntakoordinaattori Janette Savumaa.

Jos asiakas on kiinnostunut SportUnin palveluista, mutta epäröi liikuntamaksun maksamista, asiakas saa 1 viikon tutustumiskortin SportUnin keskuksiin. Noin kuukauden kuluttua ensimmäisestä tapaamisesta liikuntaneuvoja lähettää sähköpostin asiakkaalle, jossa kyselee kuulumisia, suunnitelmassa edistymistä ja tarvetta mahdolliseen toiseen liikuntaneuvontatapaamiseen. Tilanteen mukaan neuvontaa on mahdollista jatkaa sähköpostitse tai sopia uusi liikuntaneuvonta-aika. Liikuntaneuvontapalvelun käyttö ei edellytä SportUnin liikuntamaksun maksamista eikä velvoita mihinkään.

Ota yhteyttä – SportUnin liikuntakoordinaattorit

Liikuntakoordinaattori Lotta Leijo