Liikkuva opiskelu nostaa esiin arkiliikuntaa ja matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia

Yllätyskyykky TAMKin käytävällä
Hankekoordinaattori Sini Karsa haastaa kaikki kokeilemaan, millaisia reaktioita yllätyskyykky oppilaitoksen käytävällä aiheuttaa kanssaihmisissä.

Elokuussa käynnistynyt Liikkuva opiskelu -hanke tuo liikettä Tampereen korkeakoulujen arkeen ja muistuttaa sen tärkeydestä. Liikkuva opiskelu tuo pientä liikettä kampuksille sekä nostaa esiin matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia, jotta useammalle meistä löytyisi mieluisa tapa liikkua! Yhdessä voimme vaikuttaa siihen, miten liike ja liikunta saadaan pysyväksi osaksi meidän yhteisömme toimintaa.

Liikunta kuuluu kaikille

Liikkuva opiskelu tekee liikunnasta kampuksella helpommin lähestyttävää ja saavutettavampaa. Aktivoivien välineiden tuominen kampusalueille rohkaisee pieneen liikuntahetkeen kesken päivän.

– Tällä hetkellä kartoitamme tilapalveluiden kanssa sopivia paikkoja taukoliikunta-alueille. Alueet halutaan paikkoihin, jotka ovat helposti saavutettavissa, jotta ne tulevat oikeasti aktiiviseen käyttöön. Taukoliikunta-alueille on tarkoitus tuoda mm. erilaisia pelejä, joiden parissa liikettä muodostuu itsestään ja lisäksi myös yhteisöllisyys kasvaa, valottaa hankekoordinaattori Sini Karsa.

Tavoitteena on myös lisätä yhteisöllisyyttä liikunnan keinoin esimerkiksi rohkaisemalla ja tukemalla opiskelijajärjestöjä järjestämään fyysistä hyvinvointia tukevia tapahtumia.

– Pohdimme Tamkon ja TREYn edustajien kanssa sopivia keinoja tukea järjestöjä tasapuolisesti ja tiedotamme asiasta heti kun käytännön asiat selviävät, Karsa kertoo.

Pienistä puroista

Pienilläkin asioilla on merkitystä. Se, että opettaja tai kokouksen puheenjohtaja nostattaa muut osallistujat ylös 30min välein ja antaa luvan pyöritellä hartioita hetken aikaa, vaikuttaa positiivisesti sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Meidät on luotu liikkumaan, ei istumaan paikoillamme!

Hieno esimerkki pienestä taukoliikunnasta nähtiin elokuisessa TAMK-päivässä. Loistava musiikkiesitys sai aikaan sen, että yleisö nousi spontaanisti ylös osoittamaan suosiotaan. Tämän jälkeen juontajat kehottivatkin yleisöä jatkamaan tapaa myös seuraavien esitysten aikana. Näin pääsimme suoristamaan selkäämme aina 30min välein puhujan vaihtuessa.

– Tapaa kehuttiin useampaan otteeseen päivän aikana – sitä on syytä jatkaa eri tilaisuuksissa. Harvoin olen itsekkään ollut niin virkeällä mielellä istuttuani kaksi tuntia auditoriossa kuin TAMK-päivän aamuna, Karsa muistelee.

Lisätietoja tauottamisen hyödyistä ja muitakin hyviä käytäntöjä liikkeen lisäämiseksi esim. kokouksiin ja luennoille on koottu TLC:n Liike osana opetusta -sivulle. Tutustu myös SportUnin Liikkuva opiskelu -sivuun ja sieltä löytyviin linkkeihin.

Esimerkissä on voimaa

Liikkeen tärkeydestä pitää puhua ja sitä pitää tuoda esille kampuksilla. Näin se pikkuhiljaa sulautuu normaaliksi osaksi korkeakoulujemme elämää. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa ei kukaan katsoisi käytävällä yllätyskyykyn tekijää kieroon, vaan yllätyskyykky aiheuttaisi ketjureaktion, jolloin useampi keho saa liikuntaa ja ehkä jopa hymyn huulille!