Opetushenkilöstö näkee liikkeen ja tauttoamisen tärkeänä osana opetusta - hyvä perusta toimintakulttuurin muutokselle

Kolme henkilöstön jäsentä venyttelee kylkiä samalla, kun pitävät palaveria.

Liikkuva opiskelu -hanke kysyi opettajilta paikallaanolon tauottamisesta ja liikkeestä opetustilanteissa. Syksyllä 2024 toteutettiin vastaava kysely ensimmäisen kerran. Opetushenkilöstö näkee liikkeen ja tauottamisen opetuksessa tärkeänä ja monipuolisesti sovellettavana. Samalla nousee esiin selkeä tarve ja kiinnostus jakaa ja saada konkreettisia esimerkkejä ja vertaistukea arjen toteutukseen.

Vastauksia kyselyyn tuli 90 kappaletta (edelliseen kyselyyn 73). Vaikka vastausten määrä lisääntyi, saattaa kuitenkin olla, että vastaukset edustavat pääasiassa asiasta kiinnostuneiden näkemyksiä. Siksi onkin tärkeää jatkaa ja laajentaa keskustelua sekä järjestää info- ja koulutustilaisuuksia, jotta kaikki opettajat voisivat hyötyä ideoista ja parhaista käytännöistä.

Opetustilanteiden tauotus sekä toiminnalliset työskentelytavat ovat yhä useamman opettajan käytössä

Diagrammi vaakapalkeilla kyselyn tuloksista.

Tauottamisen käyttö opetuksessa on hieman lisääntynyt. Useat opettajat pitävät lyhyitä jaloittelutaukoja ja ohjaavat taukoliikuntaa, esimerkiksi taukojumppia tai venyttelyä. Moni kehottaa opiskelijoita liikkumaan tauoilla, vaikka osallistuminen ei aina ole aktiivista.

”Tämä osoittaa positiivista kehitystä liikkeen lisäämisessä opetustilanteisiin ja aihe on konkretisoitunut käytännön tasolle”

Hankekoordinaattori Anna Karppinen

Toiminnallisten ja liikettä sisältävien menetelmien käyttö on lievästi lisääntynyt. Näitä ovat mm. ryhmä- ja parityöskentely liikkeen avulla: esim. parin etsiminen eri puolilta luokkaa tai kävelyryhmätyöt, pysäkkityöskentely ja pisteeltä toiselle kiertäminen sekä seisten tehtävät esitykset ja tehtävät taululla.

Kirjallisissa vastauksissa tuotiin kuitenkin esille opetustilojen rajoitteet. Suurin osa tiloista ovat ahtaita eivätkä mahdollista omalla paikalla liikkumista. Tähän kaivattiin vinkkejä.

Kokemus omasta osaamisesta käyttää liikettä lisääviä menetelmiä on lisääntynyt

Vastaajien kokemus riittävästä osaamisesta on parantunut – nyt 38,8 % kokee omaavansa melko tai erittäin paljon osaamista liikkeen tuomiseksi osaksi opetustilanteita (kasvua 14,4 prosenttiyksikköä). Tämä on merkittävä kehitysaskel syksyltä -24. Myös halukkuus kehittää omaa osaamista säilyi korkeana. Tämä osoittaa sen, että vastaajien motivaatio asiaa kohtaan on pysynyt.

”Lähes 95% piti tärkeänä lisätä liikettä osaksi opetustilanteita. Tämä luo erinomaisen pohjan jatkotoimenpiteille sekä toimintakulttuurin kokonaisvaltaiselle muutokselle”

Hankekoordinaattori Anna Karppinen

Vielä tarvitaan lisää tietoa ja sparrausta

Vaikka opettajien osaamiskokemus on parantunut syksystä -24, vielä yli 40 % vastaajista kokee osaamisensa riittämättömäksi ja yhä noin puolet opettajista käyttää toiminnallisia menetelmiä vähän. Tarvitaan siis edelleen lisää käytännön esimerkkejä sekä tukea menetelmien integroimiseksi eri opetustilanteisiin. Kaivattiin varsinkin valmiita materiaaleja, joita voisi hyödyntää omatoimisesti ilman osallistumista erillisiin webinaareihin. Myös etäopetukseen kaivattiin ideoita, miten saada opiskelijat tauottamaan paikallaanoloa linjojen päässä ilman, että opetus keskeytyisi. Tämä kertoo siitä, että vaikka valmiudet kasvavat, tarvitaan silti vielä tukea siirtymään tiedosta toimintaan.

”Sanoitus- ja kannustustavoilla, joilla voi tukea opiskelijoita nousemaan ja liikkumaan ilman painostusta, on suuri merkitys. Emme oleta kaikkien pitävän venyttelytuokiota opetuksen yhteydessä, vaan yritetään tuoda esille puheeksi ottamisen tärkeyttä”

Hankekoordinaattori Anna Karppinen

Mitä on luvassa jatkohankkeen myötä?

Tavoitteena on järjestää monipuolisesti koulutuksia ja työpajoja toiminnallisten menetelmien käyttöönotosta keskittyen käytännönläheisyyteen ja vaivattomuuteen. Hankkeen myötä tarjotaan vertaistukea ja jaetaan hyviksi koettuja käytäntöjä avoimesti myös muiden käyttöön. Hanke tarjoaa mahdollisuuden kehittää yhteisöllisyyttä sekä pyrkii pysyvään toimintakulttuurin muutokseen.

”Otetaan liike osaksi laajempaa hyvinvointia ja oppimista tukevaa pedagogiikkaa”

Hankekoordinaattori Anna Karppinen

Miten aloittaa liikkeen lisääminen?

Helppo keino on esimerkiksi lisätä diaesityksen alaosaan lause: ”Muista tauottaa istumista – tässä tilaisuudessa saa liikkua ja venytellä” ja sanoa se myös opiskelijoille ääneen. Omalle koneelle ladattavia taukotarroja löytyy reilu valikoima. Ne ohjaavat diaesityksessä kätevästi vaikkapa aktivoimaan hartioita, nousemaan ylös tai liikuskelemaan.

Taukotarra, jossa piirretty hahmo istuu ja nostelee hartioita.

Lisää vinkkejä liikkeen lisäämiseen löydät TLC:n Liike osana opetusta -sivulta. Sivulle päivitetään jatkuvasti uutta tietoa ja hyviä käytäntöjä, joten sivua kannattaa seurata aktiivisesti.

→ TLC – Liike osana opetusta

Opiskelijoiden Liikuntaliitolla (OLL) on Liikkuva korkeakoulu -toimintaa. Sivuston tietopankista löytyy hyväksi todettuja ideoita arkiaktiivisuuden lisäämiseen koko korkeakouluympäristössä.

TLC-toimijayhteisöllä on koko korkeakouluyhteisön keskustelua ja hyvien käytäntöjen jakamista varten oma Liike osana opetusta -TG-SIG-kanava (Special Interest Groups), jonne kannattaa laittaa tietoa, ideoita ja kokemuksia matalalla kynnyksellä.

Liikkuva opiskelu -hankkeelle on juuri myönnetty jatkorahoitusta 1.8.2025-31.7.2026 ja jatkaakin teeman edistämistä monin tavoin. Tulossa on mm. koulutuksia, kokemuspuheenvuoroja, materiaaleja sekä uutisointia. Halutessaan työyhteisöt/ryhmän voivat pyytää alustajaa/fasilitoijaa keskustelutilaisuuteen esimerkiksi jonkun opettajankokouksen yhteyteen (yhteydenotot: tlc@tuni.fi).

Tästä on hyvä jatkaa koko korkeakouluyhteisön hyvinvoinnin edistämistä!

Aktiivista kesää!

Liikkuva opiskelu-hankkeen toimijat