Liikettä arkeen ja opetukseen Tampereen korkeakouluyhteisössä -hanke käynnistyi elokuussa

Opiskelijoita iloisina ulkona

Tampereen korkeakouluyhteisölle myönnettiin OKM:n Liikkuva opiskelu -hankeavustusta. Elokuussa 2024 käynnistyneen hankkeen tarkoituksena on tuoda liikettä opiskeluarkeen ja vahvistaa näkökulmaa siitä, että Tampereen korkeakouluissa saa (ja pitää) huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Tavoitteena on, että hankkeen aikaiset toimenpiteet vaikuttavat suoraan opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointiin sekä opiskelu- ja työkykyyn nyt ja tulevaisuudessa.

Liike osaksi korkeakoulujemme toimintakulttuuria ja opetustilanteita

Huoli opiskelijoiden liikkumattomuudesta sai Tampereen korkeakoulut liittymään Liikkuva opiskelu -ohjelmaan syksyllä 2023.

– Keväällä 2024 täytetty Liikkuva opiskelu –nykytilan arviointi vahvisti käsitystämme siitä, että korkeakouluillamme on tämän suhteen tarve uudistua. Opiskeluarjen ja opetuksen aikainen liike ovat jääneet yhteisössämme vähemmälle huomiolle, sillä toimenpiteet opetuksen arjessa ovat yksittäisten opettajien ja kokeiluiden varassa, toteaa liikuntapäällikkö Kirsi Mänty.

Opettajien osaamista lisätään tiedottamalla, perehdyttämällä ja tukemalla opettajia tiedekunnittain/osaamisyksiköittäin.

– TAMK:ssa keväällä 2024 käynnistyneen pilotin ansiosta meillä on yhteyshenkilöt jokaisessa TAMK:n osaamisyksikössä ja heidän kanssaan on lähdetty suunnittelemaan toimintamalleja, sanoo liikuntakoordinaattori Sini Karsa.

TLC:n Liike osana opetusta -sivulla ja blogissa ”Tavoitteena virkeät opiskelijat – Anna lupa liikkua! pureudutaan opetustilanteissa tapahtuvaan liikkeeseen tai sen puutteeseen ja esitellään hyväksi todettuja keinoja sen lisäämiseen.

Opiskelijat ovat tiiviisti mukana hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa

Hankkeen yhtenä tavoitteena on tuoda liikettä opiskelijoiden arkeen ja lisätä tietoisuutta aiheesta. Keskeisimmät kumppanit tässä tavoitteessa ovat Tamko ja TREY, jotka ovat olleet mukana jo kehittämisavustushakemuksen laadinnassa.

– Hankkeen aikana on tarkoitus tukea opiskelijajärjestöjä liikunnallisten ryhmämuotoisten vertaistoimintojen tuottamisessa sekä lisätä yhteisötasoisia tapahtumia, joihin vähän liikkuvatkin osallistuvat. Opiskelijoiden toivoma liikuntakaverin etsintäkanava on myös suunnitteilla, Karsa avaa tulevaa.

OPY-tarkastusten opiskelijakyselyiden ja YTHS:n terveyskyselyn tuloksia on myös hyödynnetty jo suunnitteluvaiheessa. Näiden tulosten ja opiskelijoiden näkemysten pohjalta pyritään aktivoimaan kampusalueita.

– Mahdollisia aktivointitoimia ovat esimerkiksi erilaiset yhteisölliseen liikkumiseen rohkaisevat välineet ja istumisen tauottamisen mahdollistavat ratkaisut, Karsa jatkaa.

Yhteistyössä on voimaa

Hanketta tehdään yhteistyössä monien kumppaneiden kanssa.

– Opiskelijajärjestöjen lisäksi teemme yhteistyötä YTHS:n, Varalan urheiluopiston, Tampereen kaupungin, Hämeen liikunnan ja urheilun sekä Ahjola setlementin Kamula-hankkeen kanssa, kertoo Mänty.

– Lisäksi tarvitsemme toimintaan mukaan teidät kaikki Tampereen korkeakoulu yhteisön jäsenet. Yhdessä tekemällä voimme luoda Tampereen korkeakouluista edelläkävijän liikettä edistävänä ja liikkumiseen rohkaisevana opiskelu- ja työpaikkana! Karsa päättää.