Liikettä lisätään opetukseen erityisesti ryhmätöiden avulla
Liikettä osana opetusta käyttää silloin tällöin tai useammin 35 % kyselyyn vastanneista opettajista. Kyselyn kirjallisista vastauksista näkyi, että toiminnalliset opetustavat sopivat erinomaisesti korkeakoulujen pienempien ryhmien opetukseen. Näillä metodeilla on saatu hyviä oppimistuloksia aikaiseksi Tampereen korkeakouluissa.
Selvästi suosituin tapa lisätä liikettä opetukseen ovat erilaiset ryhmätyöt. Learning cafe ja muut pistetyöskentelytavat ovat osoittautuneet toimiviksi keinoiksi opettaa myös korkeakouluopiskelijoita. Luokkahuoneiden tilat koettiin kutenkin ahtaiksi ja monet opettajat ohjaavatkin opiskelijoita lisäksi käytävälle tai jopa ulkotiloihin, jotta pienryhmille saadaan tarpeeksi tilaa.
Kyselyn kirjallisissa vastauksissa näkyi, että liike osana opetusta saatetaan myös ymmärtää väärin.
”Tässä pitää tehdä ero liikkeen ja liikunnan välillä. Liikunta kuuluu pääasiassa opiskelijoiden vapaa-ajalle ja hyppytunneille, mutta liikettä ja paikallaanolon tauottamista on syytä lisätä myös opetustilanteissa”
Hankekoordinaattori Sini Karsa
Istumisen tauottamisen ei tarvitse keskeyttää opetusta
Useassa vastauksessa nostettiin esiin mikrotaukojen ja työskentelyasentojen vaihtamisen hyödyt. Opettajat ovat huomanneet, että pitkään istuminen vie tehoa keskittymiseltä ja oppimiselta. Pienetkin mikrotauot auttavat palauttamaan opiskelijoiden vireystilan oppimista tukevaksi. Kehotus nousta ylös puolen tunnin välein tai tarvittaessa on koettu toimivaksi. Osa opettajista pyytää myös opiskelijoita nousemaan ylös esimerkiksi yhden dian tai opiskelijaryhmän esityksen ajaksi.
”Jos alamme systemaattisesti opettaa opiskelijoita ja itseämme siihen, että istumista tauotetaan aina 30 min välein, ei nämä mikrotauot enää vuoden kuluttua vie ylimääräistä aikaa opetukselta. Kaikki halukkaat osaavat luvan saatuaan nousta ylös ja venytellä sen 1-2 minuuttia ja jatkaa samalla kuuntelua”
Hankekoordinaattori Sini Karsa.
Mikrotauot ja pidemmät kahvitauot koettiin tärkeimmiksi keinoiksi lisätä liikettä isojen ryhmien opetukseen. Auditorioissa ei ole mahdollista liikuskella tai realistisesti edes seisoa pidempiä aikoja ainakaan keskellä salia, koska takana olevien opiskelijoiden näkökenttä silloin peittyy. Näillä massaluennoilla onkin todella tärkeää, että lupa seisomiseen ja venyttelyyn annetaan opettajajohtoisesti.
Monet haasteet ovat selätettävissä
Tampereen korkeakouluissa on jo otettu askelia liikkeen ja istumisen tauottamisen integroimiseksi opetukseen, mutta haasteita ja koulutustarpeita on siis edelleen. Yksi merkittävimmistä haasteista on tilojen ahtaus sekä esimerkiksi auditorioiden kiinteät kalusteet ja seisomapöytien / säädettävien pöytien vähäinen määrä, jotka vaikeuttavat liikkeen lisäämistä erityisesti suurissa ryhmissä. Myös resurssien puute ja aikataulupaineet koettelevat opetushenkilöstöä.
Kyselyn mukaan monet opettajat ovat epävarmoja siitä, miten liikkeen saisi luontevaksi osaksi opetusta. Ja vaikka opettaja kehottaisikin liikkeelle, kaikki opiskelijat eivät noudata ohjetta. Hybridiopetuksen haasteet korostuvat myös, sillä opettajien on löydettävä tapoja aktivoida opiskelijoita niin lähi- kuin etäopetuksessa. Haasteet ovat todellisia ja niihin kaikkiin ei pystytä ainakaan lyhyellä aikajänteellä vaikuttamaan. Mutta varmasti löytyy paljon luovia ratkaisuja, vaikka olosuhteet eivät olisikaan täydelliset.
Miten aloittaa liikkeen lisääminen?
Helppo keino on esimerkiksi lisätä diaesityksen alaosaan lause: ”Muista tauottaa istumista – tässä tilaisuudessa saa liikkua ja venytellä” ja sanoa se myös opiskelijoille ääneen. Omalle koneelle ladattavia taukotarroja löytyy reilu valikoima. Ne ohjaavat diaesityksessä kätevästi vaikkapa aktivoimaan hartioita, nousemaan ylös tai liikuskelemaan.
Lisää vinkkejä liikkeen lisäämiseen löydät TLC:n Liikeosana opetusta -sivulta. Sivulle päivitetään jatkuvasti uutta tietoa ja hyviä käytäntöjä, joten sivua kannattaa seurata aktiivisesti.
Opiskelijoiden Liikuntaliitolla (OLL) on Liikkuva korkeakoulu -toimintaa. Sivuston tietopankista löytyy hyväksi todettuja ideoita arkiaktiivisuuden lisäämiseen koko korkeakouluympäristössä.
Lue myös Christopher Smithin vinkit etäopiskelun ja -opetuksen aktivoimisesta
→ Using examples to reduce sedentary time during online teaching.
Vinkit ja ideat jakoon!
Kyselyn vastauksissa toivottiin konkreettisia esimerkkejä ja käytännönläheisiä ratkaisuja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Vinkkejä ja ideoita kannattaakin jakaa opettajien palavereissa ja kahvipöytäkeskusteluissa. Myös johdon toivottiin tarttuvan teemaan ja huolehtivan, että siitä keskustellaan yhteisissä tapaamisissa. Voisipa olla jopa yksikön oma Teams-alustakin keskustelulle ja hyvien käytäntöjen jakamiselle.
TLC-toimijayhteisöllä on koko korkeakouluyhteisön keskustelua ja hyvien käytäntöjen jakamista varten oma Liike osana opetusta -TG-SIG-kanava (Special Interest Groups), jonne kannattaa laittaa tietoa, ideoita ja kokemuksia matalalla kynnyksellä.
Vastauksia kyselyyn tuli 73 kappaletta. Saattaa olla, että vastaukset edustavat pääasiassa asiasta kiinnostuneiden näkemyksiä. On tärkeää jatkaa ja laajentaa keskustelua sekä järjestää info- ja koulutustilaisuuksia, jotta kaikki opettajat voisivat hyötyä ideoista ja parhaista käytännöistä.
Liikkuva opiskelu -hanke jatkaa teeman edistämistä monin tavoin. Tulossa on webinaareja ja tietoiskuja sekä uutisointia. Halutessaan työyhteisöt/ryhmän voivat pyytää alustajaa/fasilitoijaa keskustelutilaisuuteen esimerkiksi jonkun opettajankokouksen yhteyteen (yhteydenotot: tlc@tuni.fi).
Aktiivista syksyä!
Liikkuva opiskelu –hankkeen toimijat