Rajahalme kauhoo kohti Pariisin paralympialaisia selkein tavoittein

Parauimari Jenna Rajahalme uima-altaassa.

Parauimari Jenna Rajahalmetta motivoivat selkeät tavoitteet. Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä toista vuotta opiskeleva Rajahalme tähtää Pariisin paralympialaisiin 2024. Tällä hetkellä tavoitteena on rikkoa aikarajat elokuun alun MM-kisoihin Manchesteriin. Tampereen urheiluakatemian tiimi on uimarin tukena.

Rajahalme sukeltaa Tampereen uintikeskuksen altaaseen useita kertoja päivässä. Kaakelin tuijotus ei häntä kyllästytä.

– Nautin olla vedessä, ei kaakelit harmita. Menen aina iloisena treeneihin. Olen aina nauttinut vedestä, Rajahalme vakuuttaa.

Rajahalme on parauimari ja hän kilpailee S10-luokassa, joka on parauinnin lievin liikuntarajoitteisten luokka. S-etuliite kertoo uintityylin eli se voi olla vapaauinti, perhosuinti ja/tai selkäuinti. Numero 10 puolestaan kertoo vammaluokan, ja ne jaotellaan vamman uintiin vaikuttavuuden perusteella. Rajahalmeen toisessa jalassa on syntymässä tullut kampurajalka (club foot).

– Minun lajini ovat 50 metrin vapaauinti ja 100 metrin perhosuinti, välillä myös 100 metrin vapari. Vapari on ehdottomasti ykköslaji ja luontevampi minulle, hän täsmentää.

MM-raja kolmen sadasosan päässä

Parauimari Jenna Rajahalme uima-altaassa.

Nimenomaan vapaauinnissa Rajahalme on niittänyt menestystä – suomenmestaruuksia ja -ennätyksiä. Parauinnissa pääkilpailukausi on kevätkaudella ja se on myös maailmancupien aikaa. MM-kisat kisataan elokuun ensimmäisellä viikolla, tänä vuonna Manchesterissä. Viime vuonna Rajahalme pääsi ensimmäistä kertaa mukaan Madeiran MM-kilpailuihin ja siellä 50 metrin vapaauinnissa sijoitus oli 10. Sitä ennen vuonna 2021 hän oli EM-uinneissa 50 metrin vapaauinnissa 6. ja 100 metrin perhosuinnissa 4.

– Tämänvuotista MM-rajaa, joka on kolmen sadasosan päässä, tavoitellaan nyt jokaisessa kilpailussa. Berliinin mc-kisassa toukokuussa on myös mahdollista tehdä olympiaraja Pariisiin, se on selkeä tavoite.

– Paralympialaiset ovat unelma, suomalaista naisparauimaria ei ole paralympialaisissa nähty sitten Rion. Olisi hieno viedä Suomi sillekin kartalle.

Moniammatillinen tiimi urheilijan tukena

Jenna Rajahalme ja Eetu Autio uimahallissa
Jenna Rajahalme ja urheilufysioterapeutti Eetu Autio Kalevan uimahallissa.

Nokian Pyryn kasvatti Rajahalme edustaa nykyisin Uinti Tamperetta ja häntä valmentaa Saga Valtonen. Laaja tukitiimi on mukana mahdollistamassa huippu-urheilijan uraa. Tampereen urheiluakatemiasta Rajahalmeen tiimissä ovat urheilufysioterapeutti Eetu Autio, fysiikkavalmentaja Tony Eriksson, urheilupsykologi Tiina Röning ja ravitsemusasiantuntija Anna Ojala.

– Minua motivoi tavoitteet, ne vievät eteenpäin. Ja nyt kun olen saanut hyvän tukitiimin taustalle, niin saan tukea uralle monesta näkökulmasta. Heidän avullaan jaksan.

Lue lisää Rajahalmeen tukitiimistä Tampereen Urheiluakatemian sivuilta.

Opinnot kisa- ja harjoituskausien mukaan

Rajahalme opiskelee toista vuotta Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä.

– Opinnot ovat edenneet siinä sivussa, ne ovat tässä vaiheessa elämää selkeästi kakkosena, hän kertoo.

– Olen myös todennut, että tietojenkäsittely ei ehkä ole minun kutsumusalani, ja haaveilen vaihtavani kauppatieteiden puolelle. Enemmän minua kiinnostaa markkinointiin ja brändäykseen liittyvät asiat.

Opinnot hän suunnittelee kausittain harjoitus- ja kisakausien mukaan.

– Olen tottunut jo lukiossa olemaan hyvin itsenäinen opintojen ja kurssivalintojen suhteen ja opot ovat yliopistolla sitä tukeneet.

Rajahalmeella ei ole omassa seurassa uintikavereina kansainvälisellä tasolla kilpailevia aikuisurheilijoita, jotka opiskelisivat samalla. Vertaistukea kaksoisuralle Rajahalme on saanut paraurheilijoista koostuvasta Jalostaja-paratiimistä, jossa mukana muun muassa oikeustieteitä opiskeleva hiihtäjä Inkki Inola.

– Kannustan kaikkia kaksoisuralaisia rohkeasti selvittämään, miten opinnoista voi luoda omannäköiset. Nyt on paras aika urheilla, opiskella ehtii aina, Rajahalme nauraa.

Sitten Rajahalme sukeltaa taas takaisin altaaseen ja treeni kohti MM-kisoja ja paralympialaisia jatkuu.

Teksti: Helena Collin

Kuvat: Saga Valtonen