Marko - valokuvaaja

Mä oon Marko, valokuvaaja. Käynnistin oman yrityksen lomittain palkkatyön ohessa. Yrityksen aloitus on se haaste, siis jos sä lähet suoraan tiputtaan syvään päähän, kylmään veteen. Mutta näin kun pystyy hivuttamaan sen oman firman liikkeelle, niin se on hyvä tilanne.

Sillo ku alotin, niin koitin hankkia asiakkaita pommittamalla kaiken maailman sähköpostit tukkoon. Niin sanottuja kylmiä puheluita en oikein osaa tehdä, ku ahistaa – tulee semmonen suomalainen itsetunto, et miks ne mitään multa haluais ostaa. Mut sillai kannattaa tehdä, että pistää sähköpostia ja soittaa perään. Osumaprosentti on semmone, et ku kymmenen mailia laittaa, niin yks osuu. Siitä ei kannata ottaa itteensä, niin se vaan on.

Käyttöoikeuksia tässä siis myydään. Pitkä käyttöoikeus maksaa enempi. Pyritään siihen, että ei myydä jatkuvaa oikeutta vaan niin, että he saavat käyttää rajallisen ajan sitä kuvaa.

Selvästihän kova paine on, että käyttöoikeus olis kaikkialla ja ikuisesti. Tässä on sellanen ongelma, että alalle tulee nuoria tekijöitä, jotka ei tiedä ja myy alihintaan sitä tuotettaan, mikä on ihan ymmärrettävää, he tarvii niitä keikkoja.

Mulla oli yks tapaus, että asiakas ei maksanu laskua ja mä laitoin sen perintätoimiston kautta eteenpäin, mut siinä vaiheessa ne makso sen – mikä oli kiva, mut ne makso vain sen alkuperäsen laskun. Perintätoimisto ei sit saanu osuuttaan näiltä ja ne olis toivonu, et mää
olisin lähteny oikeuteen heidän edustajanaan, mutta en helvetissä lähe, kun kyseessä on muutama satanen. Niin sittenhän mä jouduin maksaan sen perintätoimiston osan.

Kyllä vahinkovakuutus ja vastuuvakuutus on ihan must. YELiä maksan minimiä. Mulla on toinen suunnitelma, miten säästän rahaa. Mut jos sä katkaset sun jalkas ja oot maksanu minimi YELliä, niin se on sit minimi, mitä sieltä tulee korvauksia. Ja se on käytännössä ei
mitään.

Asiakkuuksien löytäminen ja jatkuminen, että sais pidettyä kiinni asiakkaista, se nyt on tietysti kaikilla haaste. Ja kun yhden miehen bändinä toimii, niin se skaalaus on vaikeeta, jos tuliskin isompi toimeksianto. Sillonhan kaikki kontaktit on tosi tärkeitä. Sillon on hyvä tuntee meikkaajia ja stailaajia ja lokaatioihmisiä, valaisijoita – kaikki tämmöset verkostot on tosi tärkeitä. Eli se kuuluisa verkostoituminen on ehdottoman tärkee juttu.

Kyllä mä yritän pitää sellasen rytmin, että me ollaan perheen kanssa samaan aikaan lomalla. Heinäkuussa yleensä kolme viikkoo yritetään ottaa lomaa.

Perhe tavallaan joo ja tavallaan ei tuo vaikeutta yrittäjälle. Lapsen syntyminen toi rotia hommaan. Mulla on tietty kellon aika kun mä lähen työhuoneelta ja haen lapsen päiväkodista. Se antaa ja suojelee myös minua, mä en tee töitä kellon ympäri ja polta kynttilää molemmista päistä. Kun oon lapsen kanssa, niin työhommat jää. Perhe on antanut aikataulun elämään. Välillä tuntuu, että olis kivempi tehdä pidempää päivää ja tälleen, mut aika hyvin pystytään vaimon kanssa sovittelemaan asioita.

Jos molemmilla olis epäsäännölliset tulot ja vielä samalla alalla, niin se olis kyllä riski. Markkinointialalla leikataan rajusti kun tulee taantuma.

Neuvoksi antaisin, että kannattaa kysellä ja kuunnella kokeneempia ja olla kiinnostunut asioista. Alan ihmiset kyllä kertoo, ne on kohtalaisen solidaarisia. Nöyrä asenne on hyvä, parempi ku henkseleiden paukuttelu. Oma ego on syytä laittaa syrjää, tää on asiakaspalvelua. Se oli vaikeaa nuorena, silloin oli kovapäinen ja näkemys oli kirkas. Nyt voi nähdä, että tässähän on erilaisia tapoja tehdä, eikä vaan yhtä.

Pitää olla ajoissa paikalla ja taustatyö kannattaa tehdä. Aikataulusta täytyy pitää kii. Ei kannata käyttää aikaa valittamiseen ja negatiivisten asioiden vatvomiseen. Hankalasta asiakkaasta kannattaa päästää irti ja siirtyä eteenpäin. Asiat muuttuu tosi usein, ei kannata jämähtää omaan mielikuvaan siitä, miten tää pitäis mennä – mieluumminkin kannattaa sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen. Ja jos hommat menee pieleen, ei kannata ottaa itteensä, ihmisillä on kaikenlaista, niillä voi olla esmes vaan huono päivä. Itsestään kannattaa pitää huolta, tehdä mukavia ja mielekkäitä asioita ja kattoo, että elämässä on muutakin kuin työ.

Kannattaa miettiä paljonko jotain juttua on järkeä puunata. Asiakas ei välttämättä edes sitä tuntien ajan hiottua juttua edes huomaa. Mutta toisaalta uskon, että semmosesta hienojakoisesta virittymisestä se juttu voi kyllä syntyä. Että se työ on just eikä melkein. Hyvä kello kuuluu kauas, mutta se on se kokonaisuus. Teet tasaista laatua, pidät kiinni aikatauluista ja kommunikoit selkeästi. Kun asiakas voi luottaa, että homma onnistuu, niin se on yks stressi vähemmän hänellä.